4x4 logo

1. forduló, Kereki – 2012. március 31.

Szezonnyitó futam MTTE-módra

A téli szünet után újra előkerültek a karók, táblák, kalapácsok, bírói felszerelések, no meg persze a beporosodott autók, amiket idén először Kerekiben porolhattak le a résztvevők – már amennyire ez egy homokbányában lehetséges…

     A 2012-es 4×4 triál bajnokság szezonnyitó futamának helyszíne már hetedszerre adja a terepet a triálozáshoz. Szerencsére a meteorológia sem tudott közbeszólni, így a már előre megrendelt napsütéses időben vághattunk neki az idei év első futamának.
Az előző évekhez képest pár dolgon változtattunk a bajnokság lebonyolítását illetően.
Az előzetes ígéretek alapján a versenyek egy szombati napot vesznek igénybe. Ez többek között azt jelenti, hogy a versenyzőknek a lehető leghamarabb bele kell rázódniuk az autózásba, és a legkevesebb hibapontot összegyűjtve a maximumot kell kihozniuk magukból és az autóikból.
Ami a bírókat illeti, kritikus sasszemeink teljes létszámban jelentek meg – abszolút önkéntes alapon. Ennek két okból is örültünk; egyrészt a több szem többet lát-elmélet kamatoztatása, másrészt a családiasabb hangulat miatt.
Térjünk át a főszereplőkre! A nevezők létszáma a szokásos volt és arányosan oszlottak el a kategóriákban – kiélezetté téve ezzel a versenyzést. A 0ft-os nevezési díj több mint 50 nevezőt jelenthetett volna a legendás helyszínen. Ennek ellenére versenyzőinken kívül 37db terepjárót számoltunk össze, amiknek sofőrjeik testben és lélekben is ott voltak, de a bátorságuk még valahol otthon maradhatott az autóalkatrészek között…
De koncentráljunk a mi versenyzőinkre! Először is szeretnénk megköszönni az ő hozzájárulásaikat az idei első futam megrendezéséhez! A látványos szekcióteljesítések megmaradtak, de azért új dolgok is történtek. Magyar Szilárd új autóján például még meg sem száradt a festék, de már a versenypályákon találta magát. Füzesréti Bálint visszaült a bal egybe, és újra átadta magát a modis szekciók rejtelmeinek. Ezzel egy időbe több kategóriában is trónfosztás történt – modiban Ottling Tamás, promodiban pedig Magyar Róbert állhatott a dobogó tetejére. Női sofőr ez alkalommal nem vett részt a versenyen, viszont 4 autóban is a női navigátorok logikája segítette a szekciók teljesítését.
A verseny ugyanúgy zajlott, mint egy szokásos hétvégi triál, csak most egy napba tömörítettük a szekciók teljesítését és az eredményhirdetést is. A versenyzőknél így már ebédszünetben elindult a matekozás és az új stratégia kidolgozása, hogy a délutáni szekciók teljesítése közben a legjobb eredményeket produkálva megfélemlítsék ellenfeleiket.
Lessünk bele a triál szakmai oldalába és tekintsük át egy kicsit a kategóriákat! A versenykiírásból idézve: „A terepjáró-triál négy kerék meghajtású terepjáró-autók ügyességi versenye egy lezárt útvonalon. A rövidtávú, terep-specifikusan kialakított ügyességi verseny célja annak kipróbálása, mérése, hogy milyen mértékű a terepjáró-vezetési tudás illetve a terepjáró feletti uralom.” Az autókat 5+1 kategóriába soroljuk be a műszaki rendelkezések alapján: original+fun, standard, modified, promodified és prototype. Ha valaki már nem csak kacérkodik a versenyzés gondolatával, hanem nevezni is szeretne, akkor kezdésként legjobb ezt az original kategóriában megtennie, hiszen pályái majdnem a legkönnyebben teljesíthetőek. A műszaki szabályzat szerint a bukócső már originalban is kötelező biztonságtechnikai felszerelése az autónak. További előírás még a minimum 3 pontos biztonsági öv, a bukósisak és az overáll használata a sofőrnek és a navigátornak egyaránt. Technikai szempontból lényeges, hogy az első differenciálzárat csak a versenyautó gyári tartozékaként lehet használni, de a hátsó diffizár utólag is beszerelhető. Az original kategória nehézségi szintje a felsőbb kategóriákhoz képest könnyebbnek mondható, de tartogat kellemes és kellemetlen meglepetéseket is. Ha valaki ezt elsőre nehéznek találja, akkor a fun kategóriában lehetősége van utcai rendszámos autója kipróbálására. Természetesen itt is kötelező a bukósisak és a biztonsági öv használata, valamint a kategória nevezői segítségre számíthatnak a pályabíróktól és a többi kategória versenyzőitől is.
A visszajelzések és az ott eltöltött nap alapján a március 31-i szezonnyitó futamunk meglehetősen jól sikerült és nagyon jó hangulatban telt. Látjuk, hogy kik azok a versenyzők, akik komolyan gondolják a triálozást, tettek és tesznek a versenyek megvalósításért.
A következő alkalommal Somogybabodon találkozunk május 19-én, egy héttel a 26. Nemzetközi Off-Road Fesztivál előtt, ahol természetesen a triál is helyet foglal, így ha szeretnél bemelegíteni a fesztiválra, egy héttel előtte megteheted ugyanazon a helyszínen!

Lejegyezte: Liza
Lefotózta: MTTE

eredmeny 20120331 kereki